Privacybeleid

GDPR en privacy

Bescherming van persoonsgegevens en gezondheidsgegevens

Huisartsenpraktijk Netevallei hecht belang aan de bescherming van uw persoonsgegevens. Door deze gegevens kan u als persoon geïdentificeerd worden.  We verwerken deze met de nodige aandacht voor de veiligheid van deze gegevens. Huisartsenpraktijk Netevallei houdt zich aan de wettelijke bepalingen rond de bescherming van persoonsgegevens en de rechten die u als patiënt . Huisartsenpraktijk Netevallei verwerkt de persoonsgegevens en gezondheidsgegevens alleen voor het doeleinde waarvoor ze ingezameld zijn en enkel zolang dit hiervoor nodig is.

Doel van de verwerking

We verweken de persoonsgegevens met als doel een goede gezondheidszorg. (AVG artikel 9.1.f). We houden ons aan de wettelijke verplichtingen die ons als zorgverlener zijn opgelegd (AVG artikel 6.1.c). Onze artsen en praktijkmedewerkers zijn gebonden aan het beroepsgeheim. Onze PC’s zijn beveiligd tegen virussen en malware en via diverse paswoorden voor de screensaver, voor het medisch dossier, voor de online agenda, voor eHealth en andere communicatie programma’s.

Uw medisch dossier blijft volgens de wettelijke bepalingen 30 jaar bewaard.

Uw rechten als patiënt

U hebt het recht op inzage van uw eigen persoonsgegevens. U kan deze opvragen, inkijken, corrigeren en eventueel wijzigen. In bepaalde gevallen kan u ook vragen om de verwerking van de gegevens tijdelijk te beperken. Deze vragen worden enkel geweigerd wanneer ze een ernstige bedreiging vormen voor uw gezondheid. Een vraag tot het verwijderen van persoonsgegevens of beperking van de verwerking ervan kan enkel indien er geen wettelijke verplichtingen op de verwerking en bewaartermijnen van deze gegevens rusten. Vragen tot inzage in uw dossier kan u richten aan uw huisarts. Bij vragen of klachten kan u ook steeds bij uw arts of zorgverlener terecht. Indien u een inbreuk vermoedt op de verwerking van uw persoonsgegevens en uw arts of zorgverlener kan geen uitsluitsel bieden, hebt u de mogelijkheid een klacht neer te leggen bij de Gegevensbeschermingsautoriteit.

Gegevensverwerking, algemeen

Wij dragen er zorg voor dat uw gegevens veilig bewaard worden.

De digitale medische informatie wordt verwerkt in een medisch programma, Careconnect, dat jaarlijks erkend wordt door het ministerie van Volksgezondheid. Het digitaal dossier is zeer goed beveiligd tegen gegevensverlies en tegen inzage door derden.

Careconnect slaat de gegevens op in  servers in de cloud die volledig geencrypteerd zijn. Labo-aanvragen worden eveneens via careconnect elektronisch naar het labo gecommuniceerd, dus in geëncrypteerde boodschappen via het platform Hector ( en uitzonderlijk op een papier dat met de bloedstalen wordt meegegeven).

Op al onze computers kan men maar inloggen met paswoorden  en een aparte pincode voor het medisch programma. De pincodes worden frequent gecontroleerd en aangepast waarbij onze identiteitskaart en een SMS-code naar onze GSM vereist is. Diefstal van gegevens door diefstal of verlies van een computer kan op die manier bijna onmogelijk leiden tot inzage van uw gegevens door derden.

Papieren dossiers, die werden overgedragen door een vorige huisarts, of de nog zeldzame papieren verslagen worden ingescand in careconnect en nadien vernietigd. De papieren dossiers worden bewaard op het praktijkadres op een afgesloten plaats, waar doorgang naar de dossiers bewaakt wordt door een camerasysteem.

Papieren medische informatie wordt zonder uw aanwezigheid afgeleverd in een gesloten envelop. Met uw goedkeuring worden er documenten in klaargelegd aan de receptie, met cameratoezicht (wanneer u dit niet wenst, vraagt u deze documenten enkel TIJDENS een raadpleging).

Medisch geheim.

Artsen mogen geen medische gegevens meedelen aan de patiënt zijn  familieleden of vrienden  of anderen. Wanneer de patiënt jonger is dan 14, niet toerekeningsvatbaar is, of uitdrukkelijk mensen uit zijn omgeving aanstelt om een deel van de behandeling op zich te nemen bij ernstige ziekten, geldt een uitzondering.

Praktijkmedewerkers zoals verpleegkundigen en secretaresses zijn uiteraard eveneens gebonden aan het medisch geheim. Op de praktijk kunnen alleen de artsen en praktijkverpleegkundige/secretaresse aan de medisch dossiers. Andere paramedici in de praktijk hebben geen enkele toegang tot de medische informatie.

Uitwisseling van medische gegevens tussen artsen.

Verslagen tussen artsen worden meestal elektronisch verstuurd via ehealth, een beveiligde, geëncrypteerde communicatie, die versleuteld is en enkel door medische software en de juiste codes kan ontcijferd worden. Meer informatie op  https://www.ehealth.fgov.be/sites/default/files/assets/patientconsent/index.html

Kernbegrip is dat uw huisarts en ook de behandelende specialist een therapeutische relatie met u heeft. Daardoor zijn zij gemachtigd medische gegevens over u te delen en in te zien, in het belang van uw goede zorgen. Het is niet zo dat alle artsen en alle apothekers uw gegevens kunnen zien. Dit kan alleen bij artsen wanneer zij uw identiteitskaart van u mogen inlezen en u mondeling bevestigt dat zij uw behandelende arts zijn.

Uw dossier kan op uw verzoek elektronisch worden overgemaakt van/aan uw vorige/nieuwe huisarts. Dit gebeurt op de beveiligde manier vanuit Care Connect. (of andere software bij een andere arts)

Voorschriften en therapieschema

Uw ‘medicatieschema’  (wanneer u wat inneemt) wordt aangepast en beveiligd online gezet (op COZO)  bij elk nieuw voorschrift.

Alle meeste voorschriften zijn elektronisch. Deze kunnen opgehaald worden door de apotheker die uw identiteitskaart heeft ingelezen en is niet zichtbaar voor anderen.

Een recent ingelezen identiteitskaart  is vereist om een voorschrift te maken.  Bij dit inlezen kopiëren wij uw adresgegevens, foto, rijksregister nummer. Hiermee worden ook uw mutualiteitsgegevens (onmiddellijk) voor ons beschikbaar ( via de kruispuntbank ).

Uw eigen gegevens inzien op uw computer. Relatie met een arts beëindigen

U kan uw dossier in e-health inzien, zodat u weet wie met u een therapeutische relatie heeft, en u kan dat zonodig aanpassen.

Wanneer u een verslag wenst, kan u dit terug vinden op www.cozo.be of kan u uw arts vragen dit te verzenden via www.helena.care.

U hebt hiervoor uw identiteitskaart nodig, een computer met  kaartlezer en de PIN van uw identiteitskaart. Anderen kunnen hier niet aan, tenzij u hen uw identiteitskaart en PIN ervan overhandigt.

Wij verzoeken u via deze wijze uw documenten aan te vragen aangezien gewone mails niet voldoende beschermd zijn. (Tenzij u  zelf uitdrukkelijk vraagt om gegevens per mail te versturen)

Op Cozo kan u aangeven dat een bepaalde arts uw behandelende arts niet meer is, en uw toestemming tot inzage in uw medische gegevens  intrekken. Op  Cozo wordt elke nieuwe inzage in uw medische gegevens geregistreerd en vermeld.(dit is de zgn.logging).

Welk deel van ons huisartsdossier zien andere artsen en uzelf op computers buiten de praktijk?

De huisartsen zijn verplicht een korte gezondheidsfiche (Sumehr genaamd) over u over te maken met de ernstige ziekten, allergie, inentingen, medicatielijst op Cozo. Dat is alles wat u en zij van ons dossier over u kan vinden via beveiligde internetverbindingen.  Wij leggen de nadruk op wat van belang kan zijn voor toekomstige behandelingen en werken dit regelmatig bij. U mag zeker melden wanneer u zelf aanpassingen nodig vindt. Alleen artsen waaraan u toestemming geeft kunnen door inlezen van uw ID kaart aan een Sumerh.

Vaccinnet

Op deze website van de Vlaamse overheid kan u zelf ook inloggen. Wanneer u een inenting krijgt, wordt deze op vaccinet geregistreerd. Andere artsen kunnen deze gegevens zien wanneer zij uw rijksregisternummer invoeren en verklaren dat zij u behandelen.

Recht op doen verbeteren of doen vergeten

Indien u denkt dat de gegevens die wij over u bewaren fouten bevatten, mag u die natuurlijk laten verbeteren.

U kan uw dossier bij ons laten archiveren, maar medische gegevens worden bij wet niet vernietigd.

Wat maken wij over aan uw mutualiteit,  verzekering of andere instanties

Mutualiteit:

– aanvragen voor terugbetaling, vooral voor medicatie die toestemming tot terugbetaling vereist.

– verzoeken tot betaling van onze honoraria van consulten, huisbezoeken en technische prestaties.

Verzekering en OCMW:

– verzoeken tot betaling van onze honoraria van consulten, huisbezoeken en technische prestaties. (bv verzekeringsonderzoek, budgetbeheer)

Slechts uitzonderlijk maken wij aan een verzekering of overheid andere gezondheidsinformatie over:

  1. enkel wanneer u dit vraagt:

-bij verzekeringen voor hospitalisatie, reisannulatie, arbeidsongeschiktheid): meestal schriftelijk en met u meegegeven.

-aan de FOD sociale zaken bij een verzoek voor een uitkering: meestal via het medisch programma in versleutelde boodschappen die elektronisch worden overgemaakt.

  1. Wanneer dit door de wetgeving geëist (gevorderd) wordt: 

-labotesten van sommige besmettelijke ziekten (Covid19), mazelen, hersenvliesontsteking,…

-bij vermoeden van criminele feiten of fraude. Dit is uiteraard extreem zeldzaam. Bij de meeste huisartsen valt een dossier-opeising door het gerecht of door het RIZIV maar eens voor in de tien jaar, of nog minder.

Namens Huisartsenpraktijk Netevallei, Dr. Elia Voet, verantwoordelijke DPO